Harlem Jazz Camels bildades 1978.
Den musikaliska inriktningen har hela tiden varit att åter väcka liv i swingtraditionen från småbanden kring
Duke Ellington, Teddy Wilson, Fletcher Henderson med flera. Denna speciella profilering samt det
faktum att sollisterna alla är ur eliten av svenska swingmusiker medför att
Harlem Jazz Camels presenterar en lätt arrangerad musik av högsta kvalitet.
Harlem Jazz Camels har spelat (förutom på åtskilliga festivaler och
klubbar i Sverige) i Norge, Finland, Danmark samt Holland och Tyskland.
Orkestern blev 1992 inbjuden till Jazzfestivalen i New Orleans.
1986 spelade Harlem Jazz Camels in sin första LP.
I november 1993 kom CD:n "Drop Me Off In Harlem", som grammisnominerades,
och i september 1996 CD:n "Blue Interlude".
Lyssna på Lost In My Dreams (arr UL) och
In A Sentimental Mood (arr BP)!
Medlemmarna i gruppen har varit i stort sett desamma hela tiden.
- Bent Persson
(trumpet) är den internationellt mest kände av "Kamelerna", mycket tack
vare skivserien "Louis Armstrong´s 50 Hot Courses". Såväl som solist
och med olika orkestrar har Bent turnerat i hela världen, tex i USA,
Japan och Australien.
- Göran Eriksson (altsax) är precis som Bent medlem i Kustbandet. Göran var verksam som musiker i Paris under 60- och
70-talet och är ofta tillbaka i Frankrike som gäst i lokala band.
- Claes Brodda (klarinett, tenor- och barytonsax) spelade
i tio års tid med den Django Reinhardt-inspirerade gruppen Crazy Rythm.
Leder sen några år ett eget storband (the Melodians) där han skriver de
flesta arrangemangen.
- Stephan Lindstein (trombon). Multiinstrumentalist. Spelade
(förutom trombon) piano med kustbandet på 70-talet och klarinett med Hot Frogs på 80-talet.
- Lars Lindbeck (bas) har spelat med olika storband, tex Swing and Beat Big Band.
- Göran Stachewsky (gitarr och banjo) kompets ankare med sitt svängiga gitarrspel.
Kan även ibland höras som basist med olika New Orleans-band.
- Sigge Dellert (trummor) har spelat med de flesta av Stockholms
tradjazzmusiker fast inriktningen mer var åt bebop-hållet. Tillsammans med bla
Bent Persson, Göran Eriksson och Claes Brodda har Sigge spelat in skivor med
gästande amerikanska artister tex Maxine Sullivan, Doc Cheatham, Dick Cary med flera.
- Ulf Lindberg (piano) är kapellmästare. Har skrivit de flesta av
orkesterns arrangemang även om Bent och Claes bidragit med många. Skivspelningar med bla Kenny Davern.
2004-11-05
• Konsert
HARLEM JAZZ CAMELS
Crescendo, Norrköping
Onsdag 3 november
Härlig gammal jazzmusik
Härlig gammal jazzmusik framfördes i onsdags av Harlem Jazz Camels på Crescendo.
Detta åtta-mannaband från Stockholm har tagit som sin uppgift att
återskapa den swingmusik som spelades på 30-talet i framförallt New
Yorks Harlem.
Det har orkestern gjort sedan 1978 och i Norrköping var det deras tredje gästspel.
Det tog en stund att vänja sig vid det gamla soundet med det struttiga svänget från jazzens barndom.
Harlem Jazz Camels är som en mindre upplaga av Kustbandet där också
trumpetaren Bengt Persson (sic) och altsaxofonisten Göran Eriksson
ingår.
De stod för fina solon i Truckin´ där också multiinstrumentalisten
Claes Brodda spelade mustigt på barytonsaxen som även alternerade på
tenorsax och klarinett.
Trombonisten Stephan Lindstein hade en stor välpolerad ton, fast kanske inte riktigt tidstrogen (sic).
Arrangemang som jag särskilt noterade var Mama´s gone goodbye från
1923, Them there eyes med snärtigt trumkomp av Sigge Dellert och Do
nothing till you here from me (sic) från Duke Ellingtons premiär på
Cotton Club 1927 (sic).
Och Lionel Hamptons riffbetonade Whoa babe med en skönt hottande blåsensemble.
Pianisten Ulf Lindberg berättade historierna bakom många av
kompositionerna och tänkte att bandet skulle avsluta med Harlemmania
(sic) av Ellington.
Så ville förstås inte publiken. Som extranummer hade man sparat Caravan
i ett suggestivt arrangemang kryddat med maffiga trombontoner och
häftiga growl-effekter på trumpet.
Harlem Jazz Camels sätt att återuppliva denna form av traditionell jazz måste betraktas som en kulturgärning.
BOZZE MÖLLER
|
Jazzkamelerna är en oktett, som består av trumpetaren Bernt (sic) Persson,
trombonisten Stephan Lindstein, altsaxofonisten Göran
Eriksson, tenor- och barytonsaxofonisten Claes Brodda,
gitarristen och banjospelaren Göran Stachewsky,
pianisten Ulf Lindberg, basisten Lars Lindbeck och
trummisen Sigge Dellert. Bandet spelar alltså jazz
från det 30-tal som bland annat såg Cotton Club i New
York som en hemvist för många av dåtidens stora. Med
Duke Ellington i spetsen. Så därför är han också rikt
representerad i Harlem Jazz Camels repertoar. Bandet
spelar akustiskt, vilket är ett klart plus för den här
musiken. Som är stompig litet granna i överkant ibland.
Men säkert präglad av autencitet. Bandet är troget
sin tidsepok. Man noterar till exempel att trummisen
Sigge Dellert huvudsakligen använder sig av vispar. Sånt
tyder alltid på klass. Mycket Ellington som sagt. Men
också Louis Armstrong, där en av vårt lands främsta
Ludde-tolkare, Bernt (sic) Persson, fick briljera. Så fick
vi också höra George Gershwins Liza, där bandet lät som
allra bäst. Och vad skulle åtta jazzkameler glädja
sin publik med om inte Caravan. Så ska det låta när
man är på väg mot oasen! HASSE DELBY
Eskilstunakuriren 26 oktober 2006, Kultur & Nöje
|