Harlem Jazz Camels

Harlem Jazz Camels

Harlem Jazz Camels bildades 1978. Den musikaliska inriktningen har hela tiden varit att �ter v�cka liv i swingtraditionen fr�n sm�banden kring Duke Ellington, Teddy Wilson, Fletcher Henderson med flera. Denna speciella profilering samt det faktum att sollisterna alla �r ur eliten av svenska swingmusiker medf�r att Harlem Jazz Camels presenterar en l�tt arrangerad musik av h�gsta kvalitet.

Harlem Jazz Camels har spelat (f�rutom p� �tskilliga festivaler och klubbar i Sverige) i Norge, Finland, Danmark samt Holland och Tyskland. Orkestern blev 1992 inbjuden till Jazzfestivalen i New Orleans.

1986 spelade Harlem Jazz Camels in sin f�rsta LP.
I november 1993 kom CD:n "Drop Me Off In Harlem", som grammisnominerades, och i september 1996 CD:n "Blue Interlude".

Lyssna p� Lost In My Dreams (arr UL) och In A Sentimental Mood (arr BP)!

Medlemmarna i gruppen har varit i stort sett desamma hela tiden.
  • Bent Persson (trumpet) �r den internationellt mest k�nde av "Kamelerna", mycket tack vare skivserien "Louis Armstrong�s 50 Hot Courses". S�v�l som solist och med olika orkestrar har Bent turnerat i hela v�rlden, tex i USA, Japan och Australien.
  • G�ran Eriksson (altsax) �r precis som Bent medlem i Kustbandet. G�ran var verksam som musiker i Paris under 60- och 70-talet och �r ofta tillbaka i Frankrike som g�st i lokala band.
  • Claes Brodda (klarinett, tenor- och barytonsax) spelade i tio �rs tid med den Django Reinhardt-inspirerade gruppen Crazy Rythm. Leder sen n�gra �r ett eget storband (the Melodians) d�r han skriver de flesta arrangemangen.
  • Stephan Lindstein (trombon). Multiinstrumentalist. Spelade (f�rutom trombon) piano med kustbandet p� 70-talet och klarinett med Hot Frogs p� 80-talet.
  • Lars Lindbeck (bas) har spelat med olika storband, tex Swing and Beat Big Band.
  • G�ran Stachewsky (gitarr och banjo) kompets ankare med sitt sv�ngiga gitarrspel. Kan �ven ibland h�ras som basist med olika New Orleans-band.
  • Sigge Dellert (trummor) har spelat med de flesta av Stockholms tradjazzmusiker fast inriktningen mer var �t bebop-h�llet. Tillsammans med bla Bent Persson, G�ran Eriksson och Claes Brodda har Sigge spelat in skivor med g�stande amerikanska artister tex Maxine Sullivan, Doc Cheatham, Dick Cary med flera.
  • Ulf Lindberg (piano) �r kapellm�stare. Har skrivit de flesta av orkesterns arrangemang �ven om Bent och Claes bidragit med m�nga. Skivspelningar med bla Kenny Davern.
Harlem Jazz Camels


2004-11-05
  � Konsert
HARLEM JAZZ CAMELS
Crescendo, Norrk�ping
Onsdag 3 november

H�rlig gammal jazzmusik

H�rlig gammal jazzmusik framf�rdes i onsdags av Harlem Jazz Camels p� Crescendo.

Detta �tta-mannaband fr�n Stockholm har tagit som sin uppgift att �terskapa den swingmusik som spelades p� 30-talet i framf�rallt New Yorks Harlem.

Det har orkestern gjort sedan 1978 och i Norrk�ping var det deras tredje g�stspel.

Det tog en stund att v�nja sig vid det gamla soundet med det struttiga sv�nget fr�n jazzens barndom.
Harlem Jazz Camels �r som en mindre upplaga av Kustbandet d�r ocks� trumpetaren Bengt Persson (sic) och altsaxofonisten G�ran Eriksson ing�r.
De stod f�r fina solon i Truckin� d�r ocks� multiinstrumentalisten Claes Brodda spelade mustigt p� barytonsaxen som �ven alternerade p� tenorsax och klarinett.
Trombonisten Stephan Lindstein hade en stor v�lpolerad ton, fast kanske inte riktigt tidstrogen (sic).
Arrangemang som jag s�rskilt noterade var Mama�s gone goodbye fr�n 1923, Them there eyes med sn�rtigt trumkomp av Sigge Dellert och Do nothing till you here from me (sic) fr�n Duke Ellingtons premi�r p� Cotton Club 1927 (sic).
Och Lionel Hamptons riffbetonade Whoa babe med en sk�nt hottande bl�sensemble.
Pianisten Ulf Lindberg ber�ttade historierna bakom m�nga av kompositionerna och t�nkte att bandet skulle avsluta med Harlemmania (sic) av Ellington.
S� ville f�rst�s inte publiken. Som extranummer hade man sparat Caravan i ett suggestivt arrangemang kryddat med maffiga trombontoner och h�ftiga growl-effekter p� trumpet.
Harlem Jazz Camels s�tt att �teruppliva denna form av traditionell jazz m�ste betraktas som en kulturg�rning.
BOZZE M�LLER

Harlem Jazz Camels Askersund June 2006
Bent Persson/G�ran Stachewsky/Sigge Dellert/Lars Lindbeck/Ulf Lindberg/Stephan Lindstein/Claes Brodda/G�ran Eriksson (front)
Askersund June 18 2006


Kameljazz fr�n Duke Ellingtons 30-tal

Det finns storband och det finns mindre band.
Och s� finns det �little big bands�, allts� sm� storband.
Som nu Harlem Jazz Camels, som botaniserar i den 30-talsjazz som exempelvis Duke Ellington slog igenom med.

Jazzkamelerna �r en oktett, som best�r av trumpetaren Bernt (sic) Persson, trombonisten Stephan Lindstein, altsaxofonisten G�ran Eriksson, tenor- och barytonsaxofonisten Claes Brodda, gitarristen och banjospelaren G�ran Stachewsky, pianisten Ulf Lindberg, basisten Lars Lindbeck och trummisen Sigge Dellert.
Bandet spelar allts� jazz fr�n det 30-tal som bland annat s�g Cotton Club i New York som en hemvist f�r m�nga av d�tidens stora.
Med Duke Ellington i spetsen. S� d�rf�r �r han ocks� rikt representerad i Harlem Jazz Camels repertoar.
Bandet spelar akustiskt, vilket �r ett klart plus f�r den h�r musiken. Som �r stompig litet granna i �verkant ibland. Men s�kert pr�glad av autencitet.
Bandet �r troget sin tidsepok. Man noterar till exempel att trummisen Sigge Dellert huvudsakligen anv�nder sig av vispar. S�nt tyder alltid p� klass.
Mycket Ellington som sagt. Men ocks� Louis Armstrong, d�r en av v�rt lands fr�msta Ludde-tolkare, Bernt (sic) Persson, fick briljera.
S� fick vi ocks� h�ra George Gershwins Liza, d�r bandet l�t som allra b�st.
Och vad skulle �tta jazzkameler gl�dja sin publik med om inte Caravan.
S� ska det l�ta n�r man �r p� v�g mot oasen!
HASSE DELBY

Eskilstunakuriren 26 oktober 2006, Kultur & N�je