Levande trad-jazz

Jazzklubben: Stockholm Classic Jazz Band

I slutet av 30- och b�rjan av 40-talet var New Orleansjazzen och dess pionj�rer, bortsett fr�n Louis Armstrong, Sidney Bechet och n�gra till, p� v�g ut i gl�mskan. Nu blev det inte s� f�r det fanns ett antal eldsj�lar som verkligen brann f�r den genuina musiken och genom deras f�rsorg fick New Orleansjazzen en ren�ssans som h�ller i sig �n idag. De letade r�tt p� pionj�rer som Bunk Johnson, George Lewis och Kid Ory med flera f�r att f� dem att b�rja spela igen. I Bunk Johnsons fall var det viktigt att f� honom dokumenterad p� skiva.
   Den h�r nyt�ndningen f�r "gammeljazzen" spred sig snabbt utanf�r USA till Europa d�r England, Frankrike, Holland och Sverige som blivit starka tradjazzf�sten. Idag spelas det nog tradjazz runt hela v�rlden �ven om �ktheten har rubbats n�got mot ett modernare spels�tt.
   Historiens vingslag fr�n ren�ssansinledningen p� 40-talet, n�dde ig�r kv�ll Sundsvall n�r Stockholm Classic Jazz Band bj�d p� en sv�ngig session inf�r fullsatt salong. S C J B:s medlemmar har vigt sina liv till att tolka den grundl�ggande jazz som skapades i New Orleans och Chicago. Med fantasins hj�lp bes�kte vi en rad klassiska jazzst�llen i de b�gge jazzmetropolerna. Det fanns ocks� utrymme f�r en tur med n�gon av Mississippis otaliga flodb�tar.
   Uttolkarna av de traditionella tonerna var Bent Persson trumpet, Niklas Carlsson som fick ers�tta en sjuk Jens Lindgren p� trombon, G�ran Eriksson altsax, Holger Gross banjo & gitarr, G�ran Lind bas och Krister Ekh� trummor och s�ng. Materialet som spelades var till st�rsta delen gamla standards i fina arrangemang. Redan i f�rsta numret Honky Tonk n�gonting k�nde man en fl�kt av Louis Armstrong och Muggsy Spanier. Den inledande st�mningen och atmosf�ren h�ll i sig kv�llen igenom. Just Armstrong gestaltad p� ett fenomenalt s�tt av Bent Persson, b�de i ensemble och solospel, gav det hela tyngd. Niklas Carlsson tog f�r sig rej�lt och bj�d p� m�nga fina trombonsolon och ett litet plus kanten f�r G�ran Erikssons eldiga saxspel i sann och �kta Benny Watersanda och kompet gav perfekt uppbackning.
   Sammanfattningsvis en h�rlig kv�ll med sk�n �rg�ngsjazz, fr�n en viktig men svunnen tid!

Sundsvalls Tidning 2006-11-07
Janne Hallman