Linköpings-Posten 7/6 2006

Jazzbagen

Hur står det till i regnrusket? Försommaren låter vänta på sig och vad kan väl då vara bättre än att värma sig med några svenska jazzplattor när regnet strilar ner och värmen inte vill infinna sig? Först ut är en riktig goding. Jag minns någon gång på 70-talet, tror jag att det var, när Povel Ramel tillsammans med bl.a. Charlie Norman hyllade Fats Waller. Här hyllas Povel av Svensk Ramelorkester i bästa Fats-anda. ”En tillräckligt stor summa pengar” (Kenneth) är en trivsam och riktigt svängig historia. Många kanske inte tänker på att Povel har ett förflutet som dansmusiker på 40-talet och dessutom använda han sig ofta i början av jazzmusiker som Arne Domnérus och trumpetaren Gösta Törner.

Klassisk jazz

Povels musik följer mallen för klassisk jazz med vers, tema, improvisationer och tema. Det spelar egentligen ingen roll vilket av spåren du väljer på denna CD, det mesta är swingmusik av bästa märke. En personlig favorit är balladen ”Inspirerad utav dej”, som var baksida till ”Johanssons Boogie Woogie vals” som kom 1944 och då spelades av Povels Embassy Sextett. Boogievalsen är inte med här men väl flera av Povels tidigare låtar som; ”Än sjunger gubben”, ”Följ mig bortåt vägen”, ”En schlager i Sverige”, ”Köp inte en zebra”, ”Kommissarie Larsen” och många flera. Spelar gör ett svängglatt gäng under ledning av trumpetaren Bent Persson. Medverkar gör också Povel själv som vokalist på titelspåret, en låt som Povel aldrig spelat in utan hittade i en av sina byrålådor. Här hörs också Povels dotter Lotta i ett talinslag mot slutet och jag håller med Gösta Hägglöf som är mannen bakom Ramelorkestern, ”fåglarna har fel” är en pärla!

Tor-Björn Lyrhed